وزیربهداشت با بیان اینکه باید به حوزه آموزش بيش از ساير حوزه ها توجه شود، عنوان کرد: مشکلات دانشگاه ها باید رفع شود و با توجه به تمام تلاش هایی که صورت گرفت، 1500 نفر هيات علمی جذب كرديم درحالیکه نزدیک به ١٠ هزار نفر ديگر هيات علمی نياز داريم.
به گزارش خبرگزاري سلامت دكتر سید حسن هاشمي در اجلاس معاونين آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر كشور با تاكيد براينكه اساس پيشرفت كشور در گروي توجه به دانشگاه ها است، گفت: در دانشگاه های ما انسان های صادق و كاردانی فعالیت مي كنند كه حضور آنها باعث افتخار ماست.
وزيربهداشت افزود: به خاطر ندارم كه در طول سي و چندسال گذشته در حوزه پزشكي اين همه عالم در حوزه پزشكي حضور داشته باشند كه مسئوليت اجرايي را براي خدمت به كشور پذيرفته باشند، اما در دولت يازدهم اين فرصت فراهم شد.
دكتر هاشمی با بيان اينكه اقدامات انجام شده در حوزه سلامت منجر به رضايتمندي مردم شد، خاطرنشان كرد: عليرغم كاستی های موجود، علاقه و لطف مردم قدرشناس از هر افتخاری بالاتر است.
وزيربهداشت گفت: در حوزه آموزشی با يك سال و نيم تاخير و تغيير مديريتی كه در سال ٩٤ اتفاق افتاد، و در قالب يازده بسته تحولي ، گام چهارم طرح تحول سلامت را در حوزه آموزش برداشتيم كه ازنظر ما زيربنايي ترين گام در جهت اجراي طرح تحول سلامت است.
دكتر هاشمي گفت: با توجه به زمانبر بودن مشاهدات ثمرات این بسته ها، چنانچه مسير ادامه پيدا كند، با توجه به برنامه ٢٠ ساله ای که نوشته شده، در حوزه آموزش پزشكي در منطقه و در دنیا سرآمد خواهيم شد.
وزیربهداشت تصریح کرد: از شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی در دوره قبل و دوره فعلی تشکر می کنم، هرچند عملکرد مجلس دوگانه بود و در مورد برخی اقدامات کمک کردند و در بعضی موارد مانند سهمیه ها آسیب رساندند و امیدوارم بخش هایی که باعث آسیب شده است، اصلا ح شود.
دکتر هاشمی با اشاره به اینکه موتور حرکت ما در حوزه آموزشی هیات علمی و رضایتمندی آنها است، افزود: درست است که نسبت استاد به دانشجو 11 به یک است و نسبت به برنامه پنجم و هدف گذاری ها جلوتر هستیم اما با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم.
وزیربهداشت با بیان اینکه باید به حوزه آموزش بيش از ساير حوزه ها توجه شود، عنوان کرد: مشکلات دانشگاه ها باید رفع شود و با توجه به تمام تلاش هایی که صورت گرفت، 1500 نفر هيات علمی جذب كرديم درحالیکه نزدیک به ١٠ هزار نفر ديگر هيات علمی نياز داريم.
دکتر هاشمی با تاکید براینکه باید به فضاهای آموزشی توجه شود، ادامه داد: چنانچه بخواهیم به استاد و دانشجو احترام بگذاریم، باید به فضای آموزشی توجه کنیم، چراکه در طی این سال ها بخش های آموزشی تبدیل به حوزه درمان شده است و در این مورد ضعیف هستیم چراکه به هیات علمی ظلم شده است، آنها در محیط های غیراستاندارد به دانشجو آموزش می دهند. آموزش در محیط آموزشی در کلام وجود دارد، در عمل درمان بیمار رخ می دهد.
وزیربهداشت با بیان اینکه 20 هزار تخت آموزشي براي كار آموزشي بايد ساخته شود، افزود: بعد از برجام، شرایط و زمینه ساخت و ایجاد تخت های آموزشی را فراهم کردیم، اما با ما هیچ همکاری صورت نگرفت.
دکتر هاشمی ادامه داد: براي ساخت تخت آموزشي باید اعتبار ويژه در اختيار وزارت بهداشت قرار داده شود. در این دوره 20 تا ٣٠ درصد ظرفيت تخت هاي اموزشي را افزايش داديم و يك ريال هم اعتبار در نظر گرفته نشد.
وزیربهداشت با بیان اینکه مسير درست در حوزه آموزش و دانشگاه ها همان مسيري است كه دنيا در پيش گرفته است، خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش پزشكي، سبك آموزش و منابع علمی به سبك و روش امريكايي ها و اروپايي ها است، اما در ارائه خدمت روش سلیقه ای كه به نفع گروه خاصي است درپيش گرفته مي شود.
دکتر هاشمی با تاکید براینکه توسعه فضاي آموزشي، نظام پرداخت و توجه به اعضاي هيات علمي بايد متحول شود، بیان کرد: باید به سمت اقتصادی کردن آموزش پیش برویم، باید اداره دانشگاهها اقتصادی شود و به استقلال دانشگاهها اهمیت داده شود.
وزیربهداشت همچنین درخصوص نظام پرداخت گفت: ما درحال حاضر در مراکز علمی همان نظام پرداخت را داریم که در مراکز درمانی وجود دارد. در حالی که اگر آزمایشگاهی و مرکزی در مراکز علمی درمان را انجام می دهد، نباید با مراکز درمانی دیگر نظام پرداخت متفاوتی داشته باشد.
دکتر هاشمی در ادامه تاکید کرد: ثبات مدیریتی در دانشگاهها و مراکز علوم پزشکی مهم است و باید افرادی که در حوزه طرح تحول آموزش تاثیر گذار بودهاند، فعالیتشان ادامه دار باشد و اگر لازم است مدیریتها با هماهنگی معاونت مربوطه امکان تغییر داشته باشد، البته این به معنای تضعیف مدیریت نیست و برای حفظ مدیران تاثیر گذار و لزوم استمرار برنامههای مدت دار است.
وزیربهداشت گفت: امتياز وزارت بهداشت اين است كه آموزش در اختيار ارائه خدمت است، اما اين موضوع بايد در عمل هم نشان داده شود، چراكه صرف دانش كمكي نمي كند.
دکتر هاشمی با اشاره به اختلافات بین رشته ای در وزارت بهداشت گفت: بعضی با روشهای غیر منطقی می خواهند روی حرف خود بایستند و بعضا رشته های مختلف که با یکدیگر اختلافی دارند، جلوی مجلس تجمع می کنند در حالی که با باج خواهی نمی توان کاری از پیش برد.
وزیربهداشت ادامه داد: این اختلافات سی سال است وجود دارد و مزمن شده و برخی افرد با روشهای غیر منطقی می خواهند روی حرف خود بمانند و رشته های مختلف در خیابان تجمع میکنند که این موضوعات باید برچیده شود، چرا که عدهای فرهیخته حسابشان با دیگران متفاوت است و نمی توان با باج خواهی کارها را پیش برد. این در حالی است که بیشترین امکان نظرسنجی در دانشگاههای علوم پزشکی فراهم است و از این راه می توان نظرات را مطرح کرد. با زور نمي شود مديريت كرد و حقي را مطالبه كرد.
دکتر هاشمی گفت: ادامه تحصيل در هيچ گروهي نبايد متوقف شود. مثلا چشم پزشکان نباید از ادامه تحصیل و ارتقای بینایی سنج ها دلخور شوند و باید راه باز شود و جلوی زیاده خواهی عده ای گرفته شود.
وزیربهداشت خاطرنشان کرد: افرادي كه با بومي گزيني جذب مي شوند ، بايد متعهد به ارائه خدمت در مناطق باشند. یعنی دانشگاه ها باید از آنها تعهد بگیرند.
دکتر هاشمی گفت: ظرفيت ها افزايش پيدا نخواهد كرد و قرار نیست تصمیمات غلط ادامه پیدا کند.
وزیربهداشت در پایان با بیان اینکه در حيطه سلامت بايد ثبات مديريتي به وجود بيايد، گفت: ثبات مدیریتی در دانشگاه ها و مراکز علوم پزشکی مهم است و باید افرادی که در حوزه طرح تحول آموزش تاثیر گذار بودهاند، فعالیتشان ادامه دار باشد و حتی اگر لازم است مدیریتها باید با هماهنگی معاونت مربوطه امکان تغییر داشته باشد، البته این به معنای تضعیف مدیریت نیست و برای حفظ مدیران تاثیر گذار و لزوم استمرار برنامههای مدت دار است.
نظر شما